• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Deklaration och skatteåterbäring 2023

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Frasse48

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
15 Juni 2021
Meddelanden
88
Mottagna reaktioner
14
Poäng
52
Är så jäkla förbannad just nu. Skulle ha löneutmätning, men i sista stund så lyckades jag få till en avbetalningsplan hos det ena företaget så de drog tillbaka. Så då återstod endast 6000:-. Fick meddelande att istället för 18000:- så skulle det dras 60000:-. Fine…min arbetsgivare fick tydligen inte den infon utan drog 18000:- den 27:e. Okej, tänkte jag. Det märks ju på en gång så då betalar de väl tillbaka. Grejen är att det fortfarande inte uppdaterats på mitt skuldsaldo att pengarna kommit in. Än mindre har jag fått tillbaka de 12000:- jag ska ha. När jag ni loggade in på Kivra och ser att de dessutom ska dra 6000:- på min skatteåterbäring för att jag har en skuld gick jag i taket! Blir ett samtal imorgon direkt när de öppnar… någon som varit med om att de dragit för mycket och hur lång tid tog det att få tillbaka??
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 325
Mottagna reaktioner
1 359
Poäng
997
Är så jäkla förbannad just nu. Skulle ha löneutmätning, men i sista stund så lyckades jag få till en avbetalningsplan hos det ena företaget så de drog tillbaka. Så då återstod endast 6000:-. Fick meddelande att istället för 18000:- så skulle det dras 60000:-. Fine…min arbetsgivare fick tydligen inte den infon utan drog 18000:- den 27:e. Okej, tänkte jag. Det märks ju på en gång så då betalar de väl tillbaka. Grejen är att det fortfarande inte uppdaterats på mitt skuldsaldo att pengarna kommit in. Än mindre har jag fått tillbaka de 12000:- jag ska ha. När jag ni loggade in på Kivra och ser att de dessutom ska dra 6000:- på min skatteåterbäring för att jag har en skuld gick jag i taket! Blir ett samtal imorgon direkt när de öppnar… någon som varit med om att de dragit för mycket och hur lång tid tog det att få tillbaka??

Olika hur snabba arbetsgivarna är på att rapportera in och betala till kfm.
För mig har löneutmätningen per 24/3 ännu inte registrerats hos kfm. Och kfm kan ju inget göra om din arbetsgivare (liksom min) är seg, tyvärr. Det måste uppdateras i deras system innan de kan återkalla.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 955
Mottagna reaktioner
13 601
Poäng
10 387
Är så jäkla förbannad just nu. Skulle ha löneutmätning, men i sista stund så lyckades jag få till en avbetalningsplan hos det ena företaget så de drog tillbaka. Så då återstod endast 6000:-. Fick meddelande att istället för 18000:- så skulle det dras 60000:-. Fine…min arbetsgivare fick tydligen inte den infon utan drog 18000:- den 27:e. Okej, tänkte jag. Det märks ju på en gång så då betalar de väl tillbaka. Grejen är att det fortfarande inte uppdaterats på mitt skuldsaldo att pengarna kommit in. Än mindre har jag fått tillbaka de 12000:- jag ska ha. När jag ni loggade in på Kivra och ser att de dessutom ska dra 6000:- på min skatteåterbäring för att jag har en skuld gick jag i taket! Blir ett samtal imorgon direkt när de öppnar… någon som varit med om att de dragit för mycket och hur lång tid tog det att få tillbaka??
Alltså, innan din arbetsgivare betalat in så kan inget återbetalas, en del gör sig verkligen ingen brådska med det.

Räkna med 10-14 dagar, särskilt just nu när mycket kan gått dubbelt pga överskjutande skatt så kommer listan med återbetalningar vara jättelång.
 

Perol

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
24 Mars 2023
Meddelanden
13
Mottagna reaktioner
3
Poäng
7
Jag fick ett brev nu i kivra från kronofogden där de informerar att jag får tillbaka på skatten så då dras mina förfallna CSN räkningar. Problemet är att de CSN skulderna är medräknad i min Betalplan skuldsanering. Har någon vart i samma sits? Blir att ringa handläggaren imorgon.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Nej skattebeskedet kommer ofta någon vecka efter att pengarna är utbetalda...
Så har det varit…absolut, men om man läser inne på Skatteverkets hemsida, så står det att skattebeskedet skall komma den 2:a eller den 3:e april, dvs före återbäringen…

Skatteverket skickar ut

Slutskattebesked​

Skatteverket skickar slutskattebesked den 2-3 april till dig som godkänner din deklaration digitalt senast den 30 mars, utan att ändra eller lägga till något.
 

Lasse.K.

Aktiv medlem
Poäng: 136
Blev medlem
29 Augusti 2022
Meddelanden
46
Mottagna reaktioner
47
Poäng
136
Så har det varit…absolut, men om man läser inne på Skatteverkets hemsida, så står det att skattebeskedet skall komma den 2:a eller den 3:e april, dvs före återbäringen…

Skatteverket skickar ut

Slutskattebesked​

Skatteverket skickar slutskattebesked den 2-3 april till dig som godkänner din deklaration digitalt senast den 30 mars, utan att ändra eller lägga till något.
Så står det varje år men för mig har det alltid kommit långt efter och lär nog vara samma i år ..
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 955
Mottagna reaktioner
13 601
Poäng
10 387
Jag fick ett brev nu i kivra från kronofogden där de informerar att jag får tillbaka på skatten så då dras mina förfallna CSN räkningar. Problemet är att de CSN skulderna är medräknad i min Betalplan skuldsanering. Har någon vart i samma sits? Blir att ringa handläggaren imorgon.
Då är det helt i sin ordning och inget det behöver ringas om inte ditt beslut fått laga kraft
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 684
Mottagna reaktioner
839
Poäng
747
Så står det varje år men för mig har det alltid kommit långt efter och lär nog vara samma i år ..
Jag fick mitt 3 april förra året. Jag fick restskatt, så när några pengar betalades ut har jag ingen koll på, men jag tror knappast att 3 april var "långt efter" att folk fick återbäring.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp